Basisschool project
We hebben technischie innovaties nodig, maar dat alleen is niet genoeg. Er ligt ook een schone taak bij eenieder die deel uitmaakt van deze maatschappij. Denk bijvoorbeeld aan het bewuster omgaan met het gebruik van energie. Met deze bewustwording kan je niet vroeg genoeg beginnen. Daarom hebben wij binnen Infiniot een lesprogramma ontwikkeld voor groep 8 van de basisschool. Naast het creëren van bewustwording, is dit ook een mooie kans om de kinderen kennis te laten maken met de energiesector en welke mooie kansen dit biedt op alle niveaus als het gaat om een beroepskeuze te maken. Men zegt wel eens: “wie de jeugd heeft, heeft de toekomst”. Of zoals mooi verwoord door Clay P.Bedford (President of Kaiser Aerospace & Electronics and More):
“You can teach a student a lesson for a day, but if you teach him to learn by creating curiosity, he will continue the learning process as long as he lives.”
Voor de klas
Met het zelf ontwikkelde lesprogramma van een paar uur, nemen wij de kinderen mee op onze energietransitiereis. Meerdere collega’s hebben al een les mogen verzorgen.
Proefles
Het is zover! Vandaag mag ik (Kevin) samen met collega Robin Hagemans de basisschool kinderen van groep 6 t/m 8 van basisschool Elckerlyc in Gennep meenemen in de energiereis. Spannend, want dit gaat de eerste keer zijn dat we het ontwikkelde lesmateriaal gaan inzetten. Hoe is energie ontstaan? Welke vormen zijn er? Wat doe je thuis allemaal met (duurzame) energie? Tijdens deze klassikale presentatie ontstaan er direct leuke discussies. Rijden we straks nog wel op benzine? Hoe zit dat dan met de auto van papa, mag hij daar nog wel in rijden? Een kolencentrale met alle uitstoot is toch helemaal geen probleem. Dan zetten we toch gewoon een grote ballon boven de schoorsteen die alle vieze lucht opvangt? En BBQen kunnen we ook wel zonder kolen, met energie van de zonnepanelen.
De reis vervolgde met een tijdlijn spel. De kinderen kregen in een thema een zestal kaartjes die ze op chronologische volgorde moesten leggen. Wat is de tijdlijn van reizen, warmte of licht? Ik was onder de indruk van de kennis die de kinderen al hadden opgedaan. Een gloeilamp en ledlamp werden feilloos van elkaar onderscheden.
Duurzame energiebronnen
Tijd om in actie te komen. Een deel van de groep ging duurzame energiebronnen bouwen. Een windmolen werd vakkundig in elkaar gezet. Helaas waaide het niet waardoor de windmolen niet draaide. Wel meteen een goede les; duurzame energie is onvoorspelbaar!
De stad van de toekomst
De andere groep mocht hun eigen stad ontwerpen. Bij het spelen van een bordspel konden ze bepalen hoe ze hun stad van energie gingen voorzien. Wel zo goedkoop mogelijk natuurlijk. De inwoners willen ook altijd stroom hebben. En walgelijke wolkjes liever niet in onze stad. Het spel is gebaseerd op het Energie Trilemma. Betaalbaarheid, duurzaamheid en beschikbaarheid zijn in strijd met elkaar. Bouwen we een kolencentrale die altijd energie geeft, maar wel erg vervuilend is? Of een windmolen, maar die geeft maar de helft van de tijd energie… Toch een kerncentrale, al is die erg duur. Doordat de stad elke ronde groter werd met nieuwe gebouwen bleven de kinderen keuzes maken. Hoe gaan we het ziekenhuis voorzien van energie? Moeten we er toch voor kiezen om een vervuilende energiebron toe te voegen in onze schone stad? Ik zag voornamelijk groene steden onder de kinderen. Ze hebben kennis gemaakt met energieverlies (de zon schijnt, maar mijn 4 zonneparken kunnen nergens heen met al die energie!). Tenslotte werd beschikbaarheid het vaakst opgeofferd. Interessant om te zien.
Wie kennis kaatst, kan ‘m terugverwachten
Tijdens het spelen van dit spel kwam ik iets tegen wat ik bij mezelf deels kwijtgeraakt ben. Onbegrensd optimisme. Enkel denken in kansen en mogelijkheden. In de volwassen wereld staan we constant voor lastige keuzes. Wat als spookt elke bocht door mijn hoofd. Een groepje koos ervoor om hun groene strategie door te zetten; het waaide niet, de zon hield zich verscholen, en het spel was verloren (een regel bij de ziekenhuis kaart). Er werd even met de schouders geschud, om vervolgens een nieuw spelletje te starten. De implicaties achter het niet van stroom kunnen voorzien van een ziekenhuis zijn niet concreet genoeg voor dit groepje om hun score op te offeren. Het besef dat je een ziekenhuis ten allen tijden van stroom wilt blijven voorzien komt wel. Wat ik heb geleerd is dat onbegrensd optimisme soms kan leiden tot hele creatieve ideeën (de ballon over de schoorsteen van een kolencentrale). Juist in deze tijd, waar we voor een complexe energietransitie staan hebben we creatieve oplossingen nodig.
De kinderen zijn niet de enigen die wijzer het klaslokaal zijn uitgekomen.
De Zonnewijzer
Afgelopen week was het de beurt aan onze collega’s Bram en Jeroen. Zij mochten een les verzorgen voor groep 8 van basisschool De Zonnewijzer in Amersfoort. De les begon met de vraag ”wat is energie?”. Het was erg leuk om te zien dat iedereen wel iets kon zeggen over energie; van de zonnepanelen op de daken tot het eten van voedsel. Daarna mochten de kinderen zelf aan de slag in groepjes. Onder andere met een door ons zelf ontwikkeld energie-spel (kaartspel om inzicht te krijgen in verschillende energie-opwekmogelijkheden en de impact op CO2-uitstoot) en een aantal bouwpakketten van bijvoorbeeld een waterrad. Aan het einde van de les mochten wij namens Infiniot nog een bouwdoos aanbieden, waarmee de kinderen later nog zelf aan de slag kunnen.