Wat is de beste snelheid voor je elektrische auto?

Zo snel als ie kan, toch? Elektromotoren hebben immers geen optimale RPM zoals bij verbrandingsmotoren wel het geval is. Elektrische auto’s hebben echter één groot verschil, je tankt ze niet eventjes in 5 minuten vol. Hoe harder je rijdt, hoe vaker je staat te wachten bij een snellader.

Zelf loop ik al lange tijd met de vraag:

Wat is de beste snelheid voor je elektrische auto, om zo snel mogelijk op je bestemming te komen?

(Inclusief tijd gespendeerd aan het van- en naar de lader rijden, het laden starten en stoppen, en de laadtijd zelf)

 

Hypothese

De beste snelheid voor je elektrische auto is ongeveer 80 km/h.

Aangezien luchtweerstand een aanzienlijke rol speelt in het energieverbruik, leek 80 km/h mij een goede inschatting. Zeker omdat de luchtweerstand kwadratisch toeneemt met snelheid. Verdriedubbel je snelheid en de luchtweerstand wordt 9 keer groter.

 

Dataonderzoek

Om de vraag te beantwoorden ben ik op zoek gegaan naar alle factoren die meespelen. Energieverbruik, accucapaciteit, gewicht van de auto, laadsnelheden, afstanden tussen snellader langs de snelweg, weersomstandigheden, enzovoort. Dit werd zo ingewikkeld dat ik heb besloten om twee van mijn favoriete EV sites te gebruiken: ev-database.org en abetterrouteplanner.com.

                 

ABRP – A Better Routeplanner is een routeplanner die met al de bovengenoemde factoren rekening houdt en laadmomenten voor je inplant wanneer dat nodig is. Voor bijna alle beschikbare elektrische auto’s van dit moment. Voor de route heb ik gekozen voor mijn eerste traject van mijn roadtrip vakantie van deze zomer. De instellingen waar ik mee gewerkt heb zijn als volgt:

Met deze instellingen krijg je de volgende resultaten (klik of zoom om te vergroten):

De gekozen modellen reflecteren onder andere de twee populairste auto’s van onze collega’s (Tesla en Polestar), en de Volkswagen ID.Buzz Pro om vergelijkingen te kunnen maken met een auto die over het algemeen flink wat kritiek krijgt op haar inefficiëntie.

Vreemde knikken in de grafiek komen door het net wel, of net niet halen van een snellader. In de praktijk is het verstandiger om langzamer te gaan rijden als je daarmee een beter gelegen snellader kunt halen. Hierbij is goede onboard software of apps op je telefoon natuurlijk heel belangrijk. ABRP heeft een instelling genaamd “Adjust speed” die dit soort snelheidsaanpassingen meeneemt. Ook kun je ABRP via Android Auto of Apple Carplay als live navigatie-app gebruiken die constant herberekeningen voor je range en laadlocaties kan doen.

Om de resultaten van de grafiek beter te begrijpen heb ik de bruikbare accucapaciteit, en de prijs per model van ev-database gehaald, het energieverbruik komt van ABRP:

De modellen staan op volgorde van efficiëntieratio, net als in de grafiek. Wat opvalt is dat een grote accu, in combinatie met een laag energieverbruik, de belangrijkste impact lijkt te hebben op de reistijd. Hoe beter het efficiëntieratio, hoe korter de reistijd. De beste snelheid om mee te rijden lijkt ook lager te liggen als het efficiëntieratio lager is voor het desbetreffende model.

De Polestar heeft een grotere accu dan de Tesla, maar ook een hoger energieverbruik. De verhouding daartussen komt net iets lager uit dan de Tesla. Dat verklaart waarom de Polestar met dezelfde snelheid (180 km/h) een krap half uur langere reistijd heeft. De reden voor het verschil in energieverbruik heeft voornamelijk te maken met het gewicht van de auto, vanwege de grotere accu vooral, en de aerodynamica. De Polestar heeft een drag coefficient van 0,278 en de Tesla 0,219. Dit verschil in luchtweerstand is aanzienlijk en heeft ook een groter effect op langere reizen.

Een laatste factor die meegenomen zou kunnen worden is de aanschafprijs van het model. Het is niet eerlijk om auto’s uit totaal verschillende prijsklassen te vergelijken. Daarom staat er ook een zogeheten prijs-efficiëntieratio in de tabel. Daarmee kunnen we zien dat de Peugeot toch een prima verhouding heeft tussen prijs en efficiëntie, en zelfs op plek 3 komt te staan.

 

Conclusie

Wat is de beste snelheid voor je elektrische auto, om zo snel mogelijk op je bestemming te komen?

Hoe hoger het efficiëntieratio van je elektrische auto, hoe hoger je beste snelheid is. Voor de Tesla Model 3 Highland RWD en Polestar 2 Standard Range komt de beste snelheid uit op 180 km/h. Voor een auto met een lager efficiëntieratio, zoals de Peugeot e-208, is de beste snelheid 130 km/h.

Natuurlijk is 180 km/h in de praktijk vaak niet haalbaar vanwege verkeer op de weg. Daarnaast gaat ABRP er ook vanuit dat je de snelheidslimiet aanhoudt, en alleen 180 km/h rijdt waar dat mag. Zelf heb ik ook de snelheidslimiet aangehouden, en heb ik op de plekken in Duitsland zonder snelheidslimiet 130 km/h gereden. Dat vond ik ook een fijnere snelheid, omdat je dan minder vaak hoeft te remmen voor verkeer. Wat bijna ongelooflijk is, is dat ik in werkelijkheid precies 6,5 uur over de reis heb gedaan. Vrijwel exact wat er ook uit de grafiek komt voor 130 km/h.

Mijn originele inschatting van 80 km/h blijkt dus vrij conservatief te zijn. Rij op vakantie vooral een snelheid die prettig voelt. Het grootste verschil tussen 100 km/h en 180 km/h is niet de reistijd, maar de tijd die je staat te wachten bij een snellader, en de dikte van je portemonnee bij aankomst.

 

Software Engineer

Meer weten?

"*" geeft vereiste velden aan

Privacyverklaring*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Zo snel als ie kan, toch? Elektromotoren hebben immers geen optimale RPM zoals bij verbrandingsmotoren wel het geval is. Elektrische auto’s hebben echter één groot verschil, je tankt ze niet eventjes in 5 minuten vol. Hoe harder je rijdt, hoe vaker je staat te wachten bij een snellader.

Software Engineer

Meer weten?

"*" geeft vereiste velden aan

Privacyverklaring*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dit artikel delen

Bekijk ook deze artikelen

We trappen de teamdag af met een heerlijke lunch, genietend van het uitzicht op het strand. Nadat we zijn bijgepraat is het tijd voor onze eerste gastspreker. Marcel van Munster...
Je kunt voortaan geen nieuwsmedium meer open slaan (of klikken) zonder te lezen over de krapte op ons energienet en op de arbeidsmarkt voor monteurs. De vraag naar technici is...
In het begin van 2023 is aan Infiniot gevraagd of een prototype van een Gridshield module doorontwikkeld kon worden naar een versie die breder getest zou kunnen worden. Hier is...

Samen met ons bouwen aan een duurzame toekomst? Neem contact op!

Maak impact. Samen. Jij ook?

"*" geeft vereiste velden aan

Privacyverklaring*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

×

Welkom bij Infiniot! Wij helpen je graag verder op weg.

× Stel hier jouw vraag