Het afgelopen jaar maakte ik vanuit Infiniot deel uit van een team dat hieraan werkt: de Demand & Forecast Funnel (DFF). Het doel van DFF is het structureel inzichtelijk maken van de vraag- en aanbodontwikkeling van klanten (demand) en toekomstscenario’s creëren (forecast) om zo bij te dragen aan de juiste besluitvorming. DFF vereist samenwerking over gehele keten: Accountmanagement, Uitvoering en Assetmanagement moeten gaan samenwerken. Afdelingen halen zelf verschillende stukken informatie op en leggen deze op hun eigen manier vast. Vaak sluit dit niet op elkaar aan. Daarom brengen we informatie digitaal op één centrale plek samen: het datalake. Zo werken we vanuit één beeld van de klantgedreven vraag. Op deze informatie bouwen we handige Market Intelligence Dashboards, waarmee we analyses kunnen doen en snel inzichten kunnen genereren.
Binnen DFF focussen we ons op verschillende klantproducten, zoals Woningbouw, Mobiliteit en Opwek. We richten ons op drie aspecten om een zo volledig mogelijk beeld van de markt en de ontwikkelingen daarin te krijgen: (1) het verleden, (2) het heden en (3) de toekomst.
(1) We brengen in kaart wat we de afgelopen jaren exact gerealiseerd hebben per klantproduct. Bijvoorbeeld: Hoeveel laadpalen zijn er aangesloten? Op welke locatie? Met welke capaciteit? De verworven informatie maakt bewegingen in de markt duidelijk. Deze informatie kan op verschillende manieren worden toegepast. Enerzijds kan het historische beeld als basis dienen voor voorspellingen over de toekomstige ontwikkelingen. Anderzijds kan de informatie worden gebruikt om de markt te monitoren. Wordt het aantal laadpalen dat we hadden verwacht ook daadwerkelijk gerealiseerd of gaan we daar juist ver overheen?
(2) Aanstaande projecten worden gelogd in een nieuwe ArcGIS-kaart. Hierover zijn heldere werkafspraken gemaakt tussen de verschillende afdelingen zodat de informatie op een structurele manier wordt vastgelegd en dit bruikbaar is voor ieder. Met de ArcGIS-kaart wordt het helder waar in de toekomst mogelijk de beschikbare netcapaciteit wordt overschreden en waar we moeten gaan nadenken over netinvesteringen. Het toont ook waar kansen liggen om samen te werken met anderen. Gaat de grond open om waterleidingen te vervangen? Dat is het gelegen moment voor Stedin om haar kabels te verzwaren. Hierdoor voorkomen we dubbel werk en besparen we kosten.
(3) Het beeld van het verleden en het heden in combinatie met externe bronnen over klant- en marktontwikkeling vormen de basis voor de voorspellende analyses. Dit varieert van macro-economische analyses tot regio- en brancheontwikkelingen. Hierdoor weten we straks beter hoeveel werk er op ons af komt en heeft niet elke afdeling een ander idee hierover, maar is dat afgestemd. Hierdoor kunnen we voor de klanten consequenties van keuzes inzichtelijk maken, onderbouwd advies geven en besluitvorming beïnvloeden.
Binnen het team vervul ik de rol van Data Scientist. Ik haal data op uit de interne SAP-systemen, knoop deze data aan elkaar en maak dit visueel in Power BI-dashboards. Dit was geen simpele klus. Door de jaren heen zijn er een aantal migraties geweest en voor elk klantproduct is er een eigen manier van loggen. Ook waren er veel verschillende stakeholders bij betrokken, die elk hun eigen mening en visie hebben. We begonnen van de grond af met dit project. Dat was voor mij, gezien dit mijn eerste grote opdracht was, een leerzaam traject. Hieruit neem ik het belang van stakeholdermanagement mee. Door vroeg in kaart te brengen wat de wensen zijn, weet je wat er wordt verwacht en kan je hiernaar handelen. Het is nu een jaar na de start van het project en we hebben mooie resultaten behaald: dashboards staan te draaien, de nieuwe ArcGIS-kaart is in gebruik en er is een nieuwe Market Intelligence-afdeling opgezet.