Wij maken laadpalen sociaal!

Het ElaadNL Innovatie team heeft een vooruitziende blik als het om slimme laadoplossingen gaat. Infiniot kreeg de vraag om een nieuw idee te onderzoeken, namelijk het aansturen van een laadsessie via de reeds aanwezige slimme meter in de laadpaal. Op deze manier kan een vangnet gecreëerd worden als door de snelle toename van elektrische auto’s het stroomnet in de wijk het even niet aan zou kunnen. Om een stroomstoring te voorkomen kan de laadpaal even iets langzamer gaan laden. Even iets minder stroom verbruiken is socialer dan het licht uit laten gaan in de wijk is de achterliggende gedachte.

Ik startte met een onderzoek naar de P1 poort van de slimme meter. Deze P1 poort publiceert slimme meter data die toegankelijk is voor iedereen. Door deze seriële data uit de slimme meter te lezen kunnen onder andere de meterstanden bekeken worden. De netbeheerder kan met iedere slimme meter communiceren via het GPRS of CDMA-netwerk. De netbeheerder kan een communicatiekanaal met de slimme meter opzetten om vervolgens data te versturen die ook in het P1 bericht wordt opgenomen. De slimme meter zou op deze manier als communicatie gateway kunnen dienen vanuit de netbeheerder naar de control unit in een laadpaal.

Het onderzoek toonde aan dat de slimme meter volgens zijn specificaties op deze ongebruikelijke manier gebruikt kan worden. Tijd voor de volgende fase; bouw een proof of concept.

 

Een collega had samen met een laadpaal fabrikant een update ontwikkeld voor een laadpaal control unit die naar de door ons ontwikkelde laadprofielen luistert. Enexis leverde een slimme meter en kwam een dag bij ElaadNL testen. De slimme meter functioneerde als een communicatie gateway en de laadpaal control unit luisterde keurig naar de ontvangen berichten met het laadprofiel, afkomstig uit de P1 poort. De eerste mijlpaal was behaald!

Tijd om een volgende fase voor de proof of concept te definiëren waarin het systeem volledig geautomatiseerd werkt. Enexis meet in de middenspanningsruimte met DALI onder andere de LS kabels naar laadpalen voor een project genaamd Interflex. Ik bouwde een Java applicatie die de door DALI gemeten stromen gebruikt om automatisch een laadprofiel te maken. Afhankelijk van de overbelasting wordt een maximale stroom berekend voor de betreffende laadpaal.

Vervolgens wordt dit laadprofiel verstuurd naar een door Alliander ontwikkelde applicatie genaamd OSGP. Deze open source applicatie kan onder andere communiceren met slimme meters. De OSGP applicatie heb ik voorzien van nieuwe functionaliteit om zo het laadprofiel naar het juiste register van de slimme meter te kunnen sturen. Vervolgens kan het laadprofiel van de P1 poort gelezen worden en vertaald worden zodat de laadpaal control unit het begrijpt.

Na het implementeren en deployen van de software op een ElaadNL server draaide de gehele keten geautomatiseerd zoals hierboven weergegeven. ElaadNL had parallel nog een laadpaal ontwikkeld met hetzelfde sociale gedrag. Deze communiceert met de moderne LoRa technologie rechtstreeks met de middenspanningsruimte om zo volledig onafhankelijk van telecomproviders decentraal te opereren. Genoeg reden voor ElaadNL om deze ontwikkelingen aan het grote publiek te presenteren. Beide laadpalen werden op het laadplein onthuld door Alliander CEO Ingrid Thijssen en Enpuls directeur Henk Visser.

 

Benieuwd naar de reacties van de gasten en de werking? Bekijk de aftermovie van de onthulling, de technische uitleg of lees het persbericht.

Software Engineer

Meer weten?

"*" geeft vereiste velden aan

Privacyverklaring*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Het ElaadNL Innovatie team heeft een vooruitziende blik als het om slimme laadoplossingen gaat. Infiniot kreeg de vraag om een nieuw idee te onderzoeken, namelijk het aansturen van een laadsessie via de reeds aanwezige slimme meter in de laadpaal. Op deze manier kan een vangnet gecreëerd worden als door de snelle toename van elektrische auto’s het stroomnet in de wijk het even niet aan zou kunnen. Om een stroomstoring te voorkomen kan de laadpaal even iets langzamer gaan laden. Even iets minder stroom verbruiken is socialer dan het licht uit laten gaan in de wijk is de achterliggende gedachte.

Software Engineer

Meer weten?

"*" geeft vereiste velden aan

Privacyverklaring*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Dit artikel delen

Bekijk ook deze artikelen

Zelf loop ik al lange tijd met de vraag: Wat is de beste snelheid voor je elektrische auto, om zo snel mogelijk op je bestemming te komen? (Inclusief tijd gespendeerd...
We trappen de teamdag af met een heerlijke lunch, genietend van het uitzicht op het strand. Nadat we zijn bijgepraat is het tijd voor onze eerste gastspreker. Marcel van Munster...
Je kunt voortaan geen nieuwsmedium meer open slaan (of klikken) zonder te lezen over de krapte op ons energienet en op de arbeidsmarkt voor monteurs. De vraag naar technici is...

Samen met ons bouwen aan een duurzame toekomst? Neem contact op!

Maak impact. Samen. Jij ook?

"*" geeft vereiste velden aan

Privacyverklaring*
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

×

Welkom bij Infiniot! Wij helpen je graag verder op weg.

× Stel hier jouw vraag