Het energienet van Stedin raakte eind 2022 steeds meer belast, wat leidde tot de prioriteitstelling van congestie-aanpak door de directie. Een nieuw programma stelt Stedin in staat om dagelijks 200 congestiegebieden te monitoren. Naast nieuwe digitale tools werd de samenwerking tussen verschillende afdelingen verbeterd, waarbij consultants van Infiniot een richtinggevende rol speelden.
Voor het programma werd een team samengesteld van interne medewerkers, business- en IT-consultants. Infiniot leverde expertise door tools en processen te ontwikkelen die de digitale samenwerking tussen afdelingen zoals Klant, Markt, Assetmanagement en Operatie ondersteunen. Leadarchitect Robin neemt ons in vogelvlucht mee door deze mooie missie met maatschappelijke urgentie.
Robin: “Infiniot is gevraagd de beheeersing van de congestieproblemenatie van de netten mede te ontwerpen, zodat deze perfect samenwerkt met de afnemers. Voorheen gebeurde dit op dagbasis, maar in de toekomst gaan we dit veel meer in realtime managen. Het spel van vraag en aanbod moet perfect worden afgestemd. Dat betekent automatisch dat je nieuwe contracten afsluit. We helpen de netbeheerder bij het ontwerpen van het proces en het kunnen regelen we het volledige proces met alle gebruikers. De Netbeheerder kan dan beter onderzoeken in welk gebied contracten nodig zijn en hoe je dat operationeel kunt inregelen.”
“Het ontwerp begint met het vaststellen van het doel. Daarnaast bepaalt de netbeheerder wanneer een gebied formeel in congestie is. Op dat moment kun je een klant informeren dat hij op een wachtlijst komt te staan. Hierbij komen talrijke processtappen om de hoek kijken, die wij ontwerpen. Je moet bijvoorbeeld kijken of er contracthouders zijn die op geschikte momenten meer of minder kunnen afnemen. Zo leggen netbeheerders in samenspraak met de afnemers de complexe puzzel van energievraag en -aanbod. Het gaat om dagkoersen met veel zekerheden, maar minstens evenveel variabelen waar je geen grip op hebt, zoals zon- en windkracht.”
“Bij Infiniot lopen wij warm voor het leggen van deze complexe puzzel. Het is een missie die ons veel energie geeft. Wij zijn sterk betrokken bij de mensen die direct achter de knoppen zitten om te zorgen dat iedereen stroom heeft. Dat is de kerntaak van Stedin, en wij dragen er aan bij dat zij die belofte dagelijks waarmaken.”
De tools worden samen met eindgebruikers ontwikkeld om ervoor te zorgen dat ze goed aansluiten op de dagelijkse praktijk. Architecten en data-experts werken nauw samen met de teams om oplossingen te implementeren.
De voortgang van het programma wordt kort-cyclisch gemonitord. Het eerste deel van de transformatie is afgerond, en de plannen voor de volgende fase zijn al in ontwikkeling. Infiniot blijft hierin een actieve rol spelen met advies en ontwerp.
Maak impact. Samen. Jij ook?
"*" geeft vereiste velden aan
Met slimme IT / OT oplossingen voor de energiemarkt maken wij het verschil!
Welkom bij Infiniot! Wij helpen je graag verder op weg.