Vanuit de ambities om meer datagedreven te gaan werken en meer waarde uit de data te halen, ontstaat vaak de wens om een eigen datateam te starten. Bij Fudura was dit niet anders toen Infiniot in 2019 met dit project startte. De eerste waardevolle resultaten werden al snel behaald met het analyseren van de datakwaliteit in verschillende systemen, iets wat eigenlijk bij elk data-project een waardevolle eerste stap is. Een dataplatform, in de vorm van een datalake, is hiervoor een ideale methode om de informatie uit de verschillende systemen naast elkaar te kunnen leggen zonder meteen grote investeringen te doen.
Vervolgens is Infiniot begonnen met het valideren van alle gecontracteerde diensten met de klanten van Fudura. Dit bestond uit het vergelijken met wat er volgens het assetmanagement en GIS-systeem aan de klanten geleverd werd. In vervolgtrajecten zijn meerdere diensten en administraties van Fudura onder de loep genomen om de data betrouwbaarder te krijgen en daarmee ook de efficiëntie van de bedrijfsvoering te verbeteren.
Na het aantonen van de meerwaarde van een datateam kwamen er al snel veel ideeën en aanvragen voor analyses op het team af. Hiermee ontstond ook de noodzaak om na te gaan denken over hoe het team op lange termijn in de organisatie een plek te geven. In deze fase hebben we gewerkt aan het uitwerken van een (data)visie, het beleggen van verantwoordelijkheden op de goede plek in de organisatie en ook het inrichten van een werkmethodiek (gebaseerd op scrum) om de verwachtingen van de organisatie te managen.
Het belang van een goede visie is hierin onmisbaar gebleken. Door in een vroeg stadium al te weten wat voor vragen er uit de organisatie gaan komen, kon ons team op tijd beginnen met het prepareren van de datasets. Zeker in het domein van meetdata, waar Fudura als meetbedrijf veel mee werkt, is het implementeren van de big-data technieken om de benodigde datasets te berekenen een complexe uitdaging. Om deze visie op te stellen en actueel te houden, hebben wij als Infiniot meerdere malen een data-dag georganiseerd. Op zo’n dag hebben wij het management uit alle bedrijfstakken uitgedaagd om met elkaar de ambities op datavlak uit te werken.
Het Fudura Data Platform is een belangrijke rol gaan spelen binnen Fudura, waardoor er steeds meer Business Intelligence (BI) vraagstukken bij het datateam terecht kwamen. De tijd die nodig was voor het beheer van al deze BI rapportages, nam sterk toe. De oplossing hiervoor was dit soort BI-vraagstukken bij de business en haar eindgebruikers zelf te beleggen en niet bij het datateam.
Sommige Fudurianen hadden zichzelf PowerBI aangeleerd en stiekem werden er al veel rapportages gemaakt. De vraag voor deze op maat gemaakte datasets werd al snel te groot en onoverzichtelijk. Na een korte Proof-of-Concept hebben we daarom besloten om een professionele oplossing te ontwerpen voor dit BI vraagstuk in de vorm van een datawarehouse.
Vanwege het bestaande datalake, is er gekozen om door te bouwen naar een zogenaamd lakehouse. Om het gebruik van het datawarehouse te stimuleren en controleren, is er een BI gilde in het leven geroepen. Op dit moment is het BI gilde een zelfsturend team van meer dan 20 specialisten die samenwerken om rapportages voor verschillende afdelingen te maken.
Waar historisch inzicht vooral reactief waarde oplevert, verschuiven de doelen van Fudura nu steeds meer naar proactief. Vooral nu, in een tijd waarin de klanten van Fudura voor uitdagingen staan waar ze eerder geen rekening mee hoefden te houden. Daar komen geavanceerde analyses en modellen goed van pas.
Het Fudura Data Platform biedt nu deze geoperationaliseerde analyses aan voor de Business, die deze op maat kunnen configureren voor klanten. Zo willen klanten bijvoorbeeld graag weten wat de mogelijkheden zijn wanneer ze een capaciteitsbeperking krijgen op het net, of vanuit hun visie zo duurzaam mogelijk willen opereren. De analyses die we nu aan het ontwikkelen zijn, voorspellen niet alleen de kostenbesparing bij het nemen van een batterij, maar ook de CO2- reductie hiervan. Afdelingen zoals sales en klantenservice kunnen hierbij gebruik maken van de operationele analyses om de klanten zo beter te adviseren.
Fudura heeft ook steeds meer assets bij haar klanten staan. Door te werken aan slimme algoritmes en AI-modellen kunnen we gaan herkennen wanneer een asset onderhouden of vervangen moet worden. Hierdoor zetten we niet alleen onze schaarse technici slim in, maar zorgen we er ook voor dat onze klanten zo goed mogelijk voorzien worden van hun meetdata.
Het correct trainen, meten en updaten van deze modellen zet ons team voor een nieuwe uitdaging. Door de sterke basis die we hebben neergezet met het dataplatform kunnen we ook onze machine learning processen goed inrichten, zodat de kwaliteit van deze modellen goed gewaarborgd is, en blijft.
Maak impact. Samen. Jij ook?
"*" geeft vereiste velden aan
Met slimme IT / OT oplossingen voor de energiemarkt maken wij het verschil!
Welkom bij Infiniot! Wij helpen je graag verder op weg.